O schimbare de ipoteza (Actualizat)

La doua saptamani de la disparitia fara urma a avionului malaysian de pe ruta Kuala Lumpur-Beijing, misterul ramane la fel de nepatruns, de parca am urmari unul din filmele cu servicii secrete de pe canalul de televiziune AXN. Ultimele indicii, reale sau false, au condus cautarile in zone din sudul Oceanului Indian, in largul Australiei, desi schimbarea directiei de zbor a fost inregistrata spre vest.

Deocamdata, atentia este abatuta de la ideea de deturnare, care a aparut foarte sigura la un moment dat pentru autoritatile malaysiene, in contextul decuplarii deliberate a instalatiilor de comunicare de la bord, catre ipoteza de „prabusire”. Si, desigur, de la Africa. Multi se intreaba insa cum de obiectele plutitoare, cu dimensiuni atat de mari, de peste 10-20 de metri, semnalate de cercetarile satelitare chineze si franceze, au ramas atat de mult timp nedescoperite, ca doar n-au iesit instant din ocean ori nu le-a pierdut taman acum cineva in zona.

Opinia ca toata operatiunea ar avea o motivatie politica si o legatura cu servicii secrete a inceput sa prinda tot mai mult contur. Un avion nu este deturnat pentru ca pilotii sa se sinucida prin prabusire, nici nu se ascunde de radar sau de comunicare daca este in pericol. Atata timp cat a fost in aer, integritatea deturnatorului a depins de integritatea avionului, deci posibilitatea unui atac terorist este exclusa. Cel mult ar fi putut fi vorba de o consumare amanata a acestei versiuni, la sol sau, mai tarziu, prin reinaltarea in aer si prabusirea comandata a avionului in ocean, cu sau fara pasageri, ceea ce ar fi fost si o acoperire perfecta pentru autorul deturnarii, in cazul in care acesta a fost pilotul (numai timpul sau „metadatele” ar putea verifica aceasta ipoteza).

Informatiile si comentariile de presa, inclusiv cele de pe forumuri, sunt importante prin ceea ce transmit, dar si prin directiile pe care le sugereaza, descurajeaza sau care transpar involuntar, legate de eveniment. Cu atat mai mult daca politica si serviciile secrete sunt implicate. Pe pista politica, cautarea raspunsului la intrebarea „De ce?” nu poate trece peste incarcatura si destinatia zborului. Desi nici posibilitatea de rebrenduire prin descoperire nu ar putea fi scoasa din calcul. Pentru oricare din variante, nu ne raman decat compasiunea pentru cei disparuti si solidaritatea in fata raului.

Actualizare, 24.03.2014. Daca fragmentele care vor fi recuperate din ocean se vor dovedi ca provin din avionul malaysian disparut, cu adevarat important va fi sa se stabileasca cat timp s-au aflat in apa. Inregistrarile de pe cutiile negre, daca vor fi descoperite (cu sau fara ghilimele) pot sa nu aiba relevanta scontata, in cazul ca pilotul a fost deturnatorul aeronavei, pentru ca pe acestea s-ar fi putut inregistra orice, ulterior aterizarii. Ar putea fi destul de probabil ca nu numai pilotul sa fi fost recuperat. Extinderea cercetarii asupra mediului social al pilotului si al unor fosti pasageri suspecti ar putea duce la obtinerea unor informatii determinante (posibile contacte telefonice, fizice sau sub orice alta forma, dupa disparitie). Colectarea si analiza probelor trebuie sa se faca de catre autoritatile malaysiene si, la cerere, in laboratoare independente.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: