Multiversul si iluzia timpului: “Un infern de fabricatii alegorice”

Un comentariu la articolul “Despre singularitatea universului, realitatea timpului și cărțile-topor”, de Constantin Cranganu, Contributors.ro

Marturisesc ca v-am descoperit cu incantare, ca pe o revelatie a unei imbinari perfecte intre stiinta si literatura. Sau intre literatura si stiinta, in care prima ii da in mod garantat o finalitate umana celei de-a doua (am scris aceasta fraza, este deontologic sa recunosc, sub impresia amintirii celor spuse de François Rabelais, ca stiinta fara constiinta este ruina sufletului). Nu sunt un admirator necritic al lui Franz Kafka, in mod sigur in privinta ideii de “carte-topor”. Nu numai pentru ca toporul este unealta macelarului, dar si pentru ca pare a se plasa in categoria lui Donald Trump, care cauta cu orice pret sa atraga atentia, cu scuza ca altfel mass-media nu te baga in seama. Fara indoiala, Kafka a fost un mare manipulator, iar atunci cand si-a facut cunoscuta preferinta pentru o “carte-topor”, care sa sparga “gheata” din interiorul nostru, a urmarit sa ne castige inregimentarea, pentru a trage la carul ideilor sale, iar asta imi da de gandit, pentru ca nu stim ce s-ar fi ascuns pe fundul carului ori ce ar mai fi putut adauga in el. E limpede, Kafka stia cum se cioplesc zeii. In orice caz, eu nu cred ca distingerea intre timpurile verbelor ar fi o iluzie, mi se pare o deresponsabilizare a verbului.

Nu stiu daca timpul exista sau nu in afara naturii umane, putem specula la nesfarsit pe acest subiect, dar fara indoiala ca timpul face parte din viata omului si din mediul lui tangibil, cu alte cuvinte omul este purtator de timp, oriunde s-ar afla. La ce ne-ar folosi sa credem ca timpul nu ar exista in afara omului si a mediului sau tangibil, din moment ce oriunde se instaleaza omul, simultan se instaleaza si timpul? Timpul nu poate fi separat de om si de mediul sau tangibil si nici devalorizat, avem infinite confirmari, de la primii pasi si primele cuvinte, indiferent ca ne apartin noua, copiilor nostri sau celorlalti oameni, pana la orice cade sub incidenta omeneasca. Oriunde este sau va ajunge omul, exista si va exista intotdeauna timpul.

Mi se pare realista si folositoare, omeneste vorbind, viziunea lui Unger si Smolin asupra fizicii, cand o descriu drept „un infern de fabricații alegorice”, datorita absentei testarii, in favoarea unei stiinte construite prin matematica. Atata vreme cat o ipoteza sau o teorie nu este testata, ea nu trebuie acceptata sa faca parte din lumea stiintei, aici cred ca Ellis si Silk au dreptate, cand sustin ca stampila stiintei sa fie pusa numai pe ce este verificabil, nu pe speculatii alegorice (alimentate de obicei de politica si religie, din ratiuni de putere). Este absolut inviorator, datator de sens si de speranta, aceste busole care atunci cand lipsesc duc la sfarsituri dramatice, sa citesti despre binefacerile reintegrarii timpului in realitatea omeneasca, in ceea ce scrie Smolin: “Dacă curgerea timpului nu este o iluzie, asta face viețile noastre mai prețioase și mai importante.” Nu-mi dau insa seama, fara o lectura completa, daca ideile de evolutie a legilor fizicii si de posibilitate a alegerilor este o demontare a materialismului sau o afirmare a primatului spiritului, poate chiar a oamenilor-dumnezei, ceea ce suna infricosator si totodata perdant, vazut prin mitul luciferic sau soarta omului in apocalipsa, insa ideea ca ar face un univers ospitalier si prin aceasta, mai confortabil, mi se pare demna de a fi in continuare studiata.

Daca de la Big Bang incoace, desi nici acest punct de origine nu este sigur, formulele si calculele matematice ne-au indus in eroare, daca Stephen Hawking, cu asertiunile sale apocaliptice, citite in ecuatiile de pe tabla, este o parte a problemei si nu a solutiei, mi se pare ca modelul evolutionist, asa cum il cunoastem din momentul in care a fost contrapus celui creationist, este repus puternic in discutie. Dintotdeauna am avut convingerea, bazata pe intuitie, pentru ca alte mijloace de cunoastere si propensiunea pentru o astfel de cerecetare mi-au lipsit, dar in mod aproape mistic am crezut ca intuitia este o forma de cunoastere, inaccesibila celor mai multi (o influenta pe care mi-o explic ca venind de la Lucian Blaga, pe care, adolescentin fiind, l-am iubit foarte mult), ca universul este unic, singular, cum au spus U&S, si ca multiversul este o fictiune, deloc dezinteresata. La ultima idée ma puteti contrazice, dar parerea mea este ca modelul evolutionist a fost unul conspirational, gandit ca o “lovitura de topor”, in acceptiunea lui Kafka, pentru a pune lumea pe sine de putere, care sa duca in mainile unei puteri absconse si absolute (exista diverse denumiri pentru o asemenea deraiere).

La fel de valide, intuitiv pentru mine, stiintific pentru cei doi autori, sunt si celelalte doua idei fundamentale, privind realitatea inclusiva a timpului si realismul selectiv al matematicii, care nu este un oracol, un al saselea simt, este o exagerare din partea celor care sustin asa ceva, matematica este doar o inventie, apta pana la un punct, dincolo de care “este aptă să ne inducă în eroare dacă intoxicarea devine un înlocuitor pentru gândire”, cum extraordinar de précis au observat U&S. In sfarsit, discutia este extrem de lunga si de abia la inceput, inteleg, insa faptul ca exista sensibilitati si aplecari speciale spre aceasta tema, cum sunt si autorul si articolul de fata, sunt o garantie de continuitate si de ajungere la o clarificare. Prezumtiile fizicii si determinismul inevitabil pe care l-a impus, in fata carora liberul arbitru ar fi o iluzie, au infectat destul de mult lumea, pentru a o imbolnavi grav, mai ales ca “acest soi de determinism a ajuns să infecteze și neurostiintele“, cum cu elocventa ati remarcat, adica, altfel spus, boala a inceput sa se urce la cap (sau sa fie directionata spre cap).

http://www.contributors.ro/cultura/despre-singularitatea-universului-realitatea-timpului-%C8%99i-car%C8%9Bile-topor/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: