Monumentul Anticomunismului din Romania: “Aripi”, simbolul unei memorii simbiotice, despre trecut si viitor

Monumentul Aripi din Piata Presei

Monumentul Anticomunismului din Romania (MAR), realizat de sculptorul Mihai Buculei, a fost inaugurat luni, in Piata Presei Libere din Bucuresti, pe locul fostei statui a lui Lenin, in prezenta presedintelui Klaus Iohannis si a fostului sef al statului Emil Constantinescu. Numele de “Aripi”, care a fost dat MAR, vine chiar de la infatisarea acestuia, sub forma de aripi, ridicate spre cer.

Monumentul “Aripi” este dedicat memoriei sperantei si rezistentei anticomuniste, aspiratiilor si jertfelor de libertate din vremurile dictaturii comuniste. “Aripi” este in acelasi timp un simbol al desprinderii de trecutul intunecat din istoria recenta a romanilor, al zborului nestingherit spre inaltul libertatii, al memoriei unei Romanii vesnic viitoare. “Aripi” ne va aminti mereu despre credinta si sacrificiul luptatorilor anticomunisti, care nu au fost zadarnice. “Aripi” simbolizeaza inariparea credintei si sacrificiului si transformarea lor in creatie, ceea ce este cel mai puternic omagiu anticomunist.

999    ۞     999

ZeV, ideea artistica a sculptorului mi s-a parut geniala, sa pui aripi credintei si sacrificiului si sa le transformi in creatie este ceva cu adevarat inaltator, mesajul despre viitor este strivitor, in raport cu care orice altceva paleste, am ramas surprins ca discursurile oficiale nu s-au referit la aceasta tasnire de viitor si ca au ramas incremenite in trecut si in prezent. Ceea ce am spus poate parea o fraza lunga, dar am simtit nevoia sa o rostesc pe nerasuflate.

Sigur, mi-am pus aceeasi intrebare, dar daca noi, cei obisnuiti, am vedea ceea ce tine in gheare viitorul, am afla si raspunsul, pe care nu ma indoiesc ca artistul l-a sugerat, dar ca profani nu il vedem, desi toti ne uitam la el. In imaginatia mea ezoterica indraznesc sa spun ce vad sub “Aripi”, ghearele ascutite, stanga si dreapta, in care se afla fara suflare doi monstri, pe unul scrie, “comunism”, pe celalalt, “neoliberalism”. Aferim, Viitorule!

999    ۞     999

Luminita Arhire, nu sunteti prozaica, ati intuit foarte bine (eternul feminin!) ca in spatele ideii pe care am transmis-o s-a aflat un sentiment mai special, i-as zice de entuziasm sanatos, despre care cred ca se afla la originea oricarui avant creator. Pur si simplu MAR “Aripi” m-a bucurat enorm, acei oameni care s-au jertfit in lupta cu dictatura comunista au, in sfarsit, un drept simbolic la memorie, la o memorie a sfinteniei.

Cu adevarat sfant si inaltator este ca jertfa luptatorilor anticomunisti nu a fost pentru scopuri personale, egoiste, ci a fost altruista, pentru ceilalti, pentru viitor. “Aripile” din Piata Presei Libere reprezinta o predare de stafeta peste timp intre generatii, sunt “Aripile” transmise de inaintasi viitorimii, care trebuie sa le faca si mai puternice, cu care Romania sa-si ia avant si sa zboare…

Nu am vrut sa pastrez optimismul si increderea in viitor doar pentru mine, imi este binecunoscuta psihologia emotionala, care, alaturi de cea cognitiva, face din entuziasm un moment al creatiei, al avantului, al zborului… Trebuie sa iesim din labirintul fricii, neincrederii, pesimismului, din perversitatea unei “noi” logici a “Romaniei de detinuti politici”, in care am fost aruncati un sfert de veac, e nevoie sa ne incarcam cu gandire si energii pozitive pentru un nou inceput, sa ne dam aripi ideilor, idealurilor, sa reinvatam sa visam si sa ne facem visurile sa rodeasca.

Lasă un răspuns

