Romania, furnizoare de expertiza constitutionala

Trebuie sa fie nebun cel care ar contesta expertiza Comisiei de la Venetia. Discutia nu este pe aceasta tema. Dar la fel de nebun ar fi si cel / cei care ar conditiona sine die adoptarea legilor nationale de avizele acestei reputate institutii consultative europene. In mod cert, Comisia de la Venetia a avut un rol important in furnizarea de expertiza constitutionala si legislativa tarilor din Europa de Est, cand,  dupa abandonarea comunismului, acestea au facut primii pasi pe calea democratiei.

Dar acea etapa a ramas mult in urma, Europa de Est fiind ea insasi, in zilele noastre, o furnizoare de expertiza constitutionala si legislativa, alaturi de Comisia de la Venetia, fireste, pentru alte tari care abia au pasit pe calea democratiei sau unde progresul legislativ intern este inca incert. Ca in Zimbabwe, de pilda, unde dictatorul Robert Mugabe a condus timp de aproape 40 de ani un regim tiranic si represiv, dar unde inca nu exista niciun semn ca fostul satrap sangeros va raspunde in fata legii pentru crimele sale; ba mai mult, acesta a primit imunitate si este mangaiat pe crestet de USA si UK, care-l lauda pentru gestul sau “istoric” si “eroic” de a demisiona, iar fostii complici au devenit succesori ai puterii. Despre ce vorbim?

Sa nu pretindeti ca la Venetia s-a rasturnat caruta cu constitutionalisti si ca in Romania nu ar mai fi niciunul. Cred ca avem nu una, ci mai multe “Comisii de la Venetia”. Acest lucru este valabil pentru orice tara est-europeana. Noua Europa a trecut prin purgatoriul celor mai mari si mai accelerate reforme constitutionale si legislative din istorie, incluzand, aici, si epicentrul Rusia. Si chiar o mare si crescanda parte a Orientului, a se vedea China, dar nu numai, daca suntem dispusi sa fim realisti si sa vedem mai departe decat ne recomanda “corectitudinea politica” occidentala.

Prin contrast, aceasta noua schimbare de stare a Orientului ne arata si mai bine lumina crepusculara in care, molesit, se scalda Occidentul. Nu vi se par nelalocul lor carcotelile si pretentiile, care pornesc din aceasta lume incremenita si statuta, la adresa Poloniei si Ungariei, care au ales schimbarea si improspatarea constitutiilor, legilor si institutiilor lor? Daca e vorba de lectii, cine si cui ar trebui sa le dea? In Romania, avem o Curte Constitutionala, atatea scoli constitutionale (Bucuresti, Iasi, Cluj etc.), facultati de drept, institute de cercetare juridica, lumea doctorilor in drept constitutional, institutiile de putere, care fiecare in parte are o baza si o supratructura constitutionale etc. Sa nu le subapreciem si sa nu ne subapreciem.

Cand avem atata expertiza constitutionala si legislativa, din care putem oferi cu generozitate si la altii, cred ca este insultatoare pretentia politicianista a unor avize dinafara pentru proiectele de legi romanesti. Pe de alta parte, sa nu uitam sau sa minimalizam ca unele ONG-uri internaționale sunt sau pot fi unelte geopolitice pentru țările puternice, de unde posibilitatea ca punctele de vedere solicitate sa fie partinitoare. (Un raspuns pentru D’Artagnan)  

Reclame

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: