Fals antisemitism: Un dirijor pune la index doi artisti

Mi-a atras atentia un gest al unui dirijor, care, pe motiv de “antisemitism”, si-a pus la index doi colegi, apartinand aceleiasi arte, muzica. Cred ca acest mod de “a le face muzica” celor doi cantareti este un act de speculatie ieftina. Ca un “kitsh”, exclusiv verbal, care nu are nicio legatura cu materialitatea sau autenticitatea antisemitismului istoric.  

Falsul antisemitism este in acelasi timp si periculos. El poate insemna si respingerea concurentei oneste, criticii, satirei sau umorului privind atitudini si comportamente reprobabile (ridendo castigat ), ori chiar a sanctiunilor legale (dura lex, sed lex). Adica sustragerea de la niste valori si norme care sunt normale si tuturor aplicabile.

In opinia mea libera si cinstita, a fost un singur antisemit si acela a murit o data cu Hitler. E un fel de parafrazare a lui Nietzsche, dar cu sanse de adevar nefinite. Antisemitismul apartine trecutului. Urmele lui istorice le aflam in memoriale, ca exponate de muzeu. El s-a sfarsit o data cu Auscwitz-ul si celelalte lagare hitleriste.

Antisemitismul nici macar nu a fost ideologie. El a fost politica tiranului universal, a prototipului tiranului, care pentru putere absoluta si genocid nu are nevoie de ideologie. Nimeni nu poate nega antisemitismul istoric. A face insa din el o chestiune de prezent, este o contrafacere pentru beneficii politice.

Azi, cel mult se poate vorbi de antiislamism, ca dimensiune comparabila, prin milioanele de morti, raniti, refugiati, in urma razboaielor “preventive” sau de “pedepsire”. Desi pana la scrierea acestei istorii tema ramane discutabila, totusi initiatorii si executorii antiislamismului sunt deja cunoscuti. Imi place muzica, dar nu cand este amestecata cu politica sau cand unii muzicieni pun bete in roate altor muzicieni. De aceea am fost surprins ca dirijorul Daniel Barenboim, directorul muzical al uneia dintre cele mai mari opere din Berlin, a anunţat, luni, returnarea premiilor muzicale germane Echo, după ce doi rapperi ale căror texte presupuse antisemite au fost recompensaţi cu aceleaşi premii.

La Gala premiilor Echo 2018, ca cei mai buni artişti hip-hop au fost recompensati rapperii Kollegah şi Farid Bang, care au vândut în Germania peste 200.000 de exemplare din albumul lor „Jung, brutal, gutaussehend 3” („Tânăr, brutal, arătos 3”). Intr-una dintre aceste piese, „0815”, cei doi rapperi se compară cu prizonierii din lagărul de exterminare de la Auschwitz. ECHO sunt cele mai renumite premii muzicale acordate în Germania in domenii ce merg de la muzica clasică, la genul pop, jazz sau hip-hop. Premiile se bazează pe succesul comercial al artiştilor. Cand caricaturile, pamfletele sau cupletele ne amuza sau inveselesc, nimeni nu se gandeste sa le desfiinteze sau sa le faca procese de intentie autorilor. Arta e arta si trebuie tratata ca atare.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: