Semiologia religiei: Racla, lingurita, mezuza si zidul

iasi sfanta parascheva_INQUAM_Photos_Liviu_Chirica

Reactie la interdictiile privind pelerinajul de Sfanta Parascheva

Nu stiu cat de stiintifica, deci cat de obiectiva, poate fi o “antropologie a gestului religios” care intenteaza un proces de intentie religiei crestine ortodoxe. Nu fara o anumita abilitate, de slalom printre opusuri, pentru a preveni sau para reactii critice. De fapt, ca sa fie clar pentru toata lumea, tendentiozitatea este eminamente manipulativa. Exista o “stiinta” a manipularii si un efort politoid de scientizare a acesteia. Mi-e teama ca in ultimul timp suntem asaltati cu tot felul de texte anticrestine, frontale sau insidioase. Ele sunt colportate cu “aviditate” de aceeasi mass-media recriminata ca isi face datoria de a fi in slujba lui homo religiosus, care reprezinta majoritatea covarsitoare a oricarei societati, incluzive pentru toate religiile. “Oare de ce?”.

Sfânta Parascheva la Bucureşti în 1944 şi la Iaşi în 1956 - VIDEO/FOTO  DOCUMENTE - Ziaristi Online

Moastele Sfintei Parascheva la Bucuresti in 1944 si la Iasi in 1956

Este sublima mimarea uitarii, ca am fi uitat ca un mare om laic de cultura, Andre Malraux, a surprins genial ca “secolul al XXI-lea va fi religios sau nu va fi deloc”, ca antidot la alienare, dezumanizare si salbaticire. Prin urmare, nici pomeneala ca ne-am afunda in “secularizare” si “rationalizare”, si inca cu “viteza”. Omul nu are numai ratiune, ci si suflet, care trebuie sa fie in unitate indisociabila. Fara busola credintei religioase, omul se poate pierde cu usurinta in pacatele laicitatii. Miracolele exista pentru cei care cred in ele. O vorba de duh spune ca nu zeii, ci credinta in ei fac miracolele. Nu sunt unul dintre “atletii de Feisbuc”, cum e denaturata expresia “atlet al lui Hristos”, devenita clasica. Sunt in schimb un istoric si un semiolog al politicii, care in cazul de fata isi exprima temerea ca o utilizare tendentioasa a antropologiei religioase pare mai degraba rupta dintr-un manual de arta politicii sau razboiului, precum, in ultimul caz, cel al lui Sun Tzu.

Contradicții privind organizarea pelerinajului de Sfântul Dimitrie în București.

Pelerinajul de Sfântul Dimitrie la București

Celebrul strateg chinez facea o observatie foarte profunda, ca disolutia politica sau religioasa a unei societati poate fi obtinuta prin atacarea liderilor, institutiilor si traditiilor sale. A ataca liderii spirituali, institutiile (biserica) si ritualurile (pelerinajele) religiei crestine ortodoxe se incadreaza exact in aceasta paradigma. “Modul de coagulare, de strangere a maselor pelerine” poate ridica “semne de intrebare” doar pentru politica. Ea isi simte puterea amenintata, intre altele, de stricta actualitate, de denuntarea dictaturii sale “medicale” prin intermediul abjuratorilor juramantului lui Hipocrate sau a robotizarii omului prin atacarea ADN-ului cu vaccinuri si nanotehnologie.

Rugăciuni virtuale la Zidul Plângerii

Pelerinaj si rugaciuni la Zidul Plangerii din Ierusalim (Israel)

Modul sofistic de gandire al comisarilor politici care au in vizor religia este tradat de actiunile lor denigratoare si interdictive. “Daca ortodoxia este bazata pe “atingere, contact, senzaţie tactilă”, cum ne spun unii antropologi ai religiei – ceea ce este in mare parte fals, pentru ca baza principala o reprezinta Biblia, care cuprinde cuvantul Domnului, n.m. – atunci, isi spun ei, hai sa le luam aceste obiceiuri si traditii, sa-i dezarmam religios”. Analiza care nu se extinde comparativ si la alte religii este un unilateralism care-i stirbeste din credibilitate. Pelerinaje si ritualuri de atingere, contact, senzatie tactila sunt la toate religiile. Ma opresc doar asupra religiei iudaice, unde Mezuza si Zidul Plangerii implica in cel mai inalt grad si aproape tot timpul, nu doar anual ca la noi, ritualuri de “atingere, contact, senzaţie tactilă”. La evrei, “racla” si “lingurita” sunt Mezuza si Zidul Plangerii. La ei nu exista “polarizare” cu privire la atitudinea fata de Sinagogi, Ritualuri si Pelerinaje. Dimpotriva, unitatea lor se bazeaza pe religiozitate, nu pe etnicitate sau rasialitate (este un mix etno-rasial).

Amazon.com: 1 X Bless This House Brass Mezuzah with Hebrew Parchment in  Gift Box & Placement Guide by Unbranded: Home & Kitchen

Mezuza, obiect de cult iudaic

Ce este Mezuza, care este atinsa zilnic, la iesirea si intrarea din si in locuinta? Mezuzá sau „ușor”, „uscior” sau „tocul” ușii este un obiect de cult iudaic, așezat pe ușorul sau tocul din dreapta al ușii la intrarea unei camere sau locuințe. Ea are forma cilindrică conținând un pergament pe care sunt scrise în ebraică două pasaje biblice. Mezuza se fixează la intrarea în încăperi de locuit sau de uz permanent, inclusiv în bucătărie, salon, dormitoare, cu excepția veceurilor și debaralelor. Ea se punea pe vremuri și la poarta de intrare în localități. Pasajele biblice pe care le conține mezuza sunt pericopa „Shmá Israél” (Ascultă, Israele!) și pericopa „Vehayá im shamóa” (De veți asculta), ambele din Cartea Deuteronomului. Foaia de pergament („klaf”) este preparată de un scrib autorizat („sofer stam”), care a făcut un curs special de caligrafie. El scrie versetele cu o pană specială cu ajutorul unei cerneli negre indelibile. Pergamentul este apoi răsucit și introdus în cutia mezuzei. Pe spatele mezuzei – pe cutie sau pe pergamentul vizibil printr-o deschizătură – este scris cuvântul Shadai, unul din numele lui Dumnezeu, menționat în Psalmul 91,1 („La umbra lui Sadai el se va adaposti”) și care este interpretat ca o prescurtare a cuvintelor „Păzitor al ușilor lui Israel”. In mod evident, la fel de incontestabil si de trainic au si romanii dreptul la sfintii si ritualurile lor.

https://www.contributors.ro/racla-si-lingurita-credinta-la-vreme-de-molima/

 

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: