Un raspuns, la un pahar de vorba: Despre dracovenia ideologica a loviturilor de stat constitutionale

Ghitisor, diminutivul este din simpatie, trec peste eruptiile de andropauza, le pot intelege, dar intelectualiceste lucrurile stau diferit. Nu o sa-ti vina sa crezi, dar “loviturile de stat constitutionale” nu sunt o licenta proprie, chiar au fost consemnate de istorie. Cand am auzit prima data expresia, e mult de atunci, era ceva legat de Turcia, am dat fuga la profesorul meu de drept constitutional sa-l intreb. Mi-a dat un raspuns relativ ideologic, erau si altii de fata, despre sistemul politic in capitalism, dar in particular mi-a explicat ca si schimbarea constitutiei democratice pe care au facut-o comunistii dupa ce au venit la putere a fost tot o lovitura de stat constitutionala, care incheia ciclul loviturilor cu sprijin extern si al regimului colonial, binecunoscute. In Romania, expresia a fost redescoperita de PDL, in 2012, dar a folosit-o total gresit, si tot cu sprijin extern, impotriva democratiei (referendumului). In Ungaria, Viktor Orban a fost acuzat chiar de doua lovituri de stat constitutionale, prin schimbarile pe care le-a adus la Constitutie, catalogate de establishmentul euroatlantic ca nedemocratice, motiv pentru care premierul si liderul Fidesz a fost numit “dictator”. Ideea este ca un astfel de fenomen este posibil prin specularea politicianista a imperfectiunilor, interpretarilor, excesului de zel in litera, dar nu si in spirit sau modificarilor constitutionale. Insa standardul democratic nu este suficient pentru a le distinge, avand in vedere ca este mereu dublu (dar si ca uneori pot fi restrangeri intemeiate), cel mai sigur mod de a o face este aprecierea in raport de impactul asupra interesului national, care este unic si inconfundabil, aici nu mai incap interpretari. Cand rontaitorii de PIB, ca sa dau un exemplu, vor sa o faca pe seama PIB-urilor altora, pe gratis sau ca taxa de protectie, e limpede ca interesul national este grav afectat. Nu am folosit-o gratuit, ci pentru a avertiza asupra posibilitatii de a rasturna guvernul pe o cale judiciara “preventiva”. Daca insa ai vrut sa ma supui la un test de personalitate, la itemul “orgoliu”, sper sa te fi convins ca am o toleranta incredibila la frustrare, desi stiu sa folosesc si cealalta moneda. Pe de alta parte, recursul la initiale ofera anonimitate, deci protectie de imagine. Insa, da, e vremea visinatei, ar fi mai bine in doi (este o invitatie, nu o insinuare, ca sa nu-mi aud, din nou, vorbe).

https://nastase.wordpress.com/2015/06/24/relatiile-romano-americane-la-fundatia-titulescu/

Lasă un comentariu